Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony w 2007 roku przez ONZ. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej i propagowania wiedzy na temat spektrum autyzmu, zaś motywem obchodów jest KOLOR NIEBIESKI. To ukłon w kierunku osób dotkniętych autyzmem i ich rodzin. Niebieskim akcentem społeczność szkoły łączy się z nimi, stara się zrozumieć ich codzienność,z którą muszą się zmagać, a także uczy tolerancji na inność zachowań.
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka o podłożu neurologicznym.Według Światowej Organizacji Zdrowia autyzm występuje u jednego na sto dzieci w Polsce. Oznacza to, że w naszym kraju żyje ok. 400 tys. osób z tym zaburzeniem neurologicznym. Osoby z autyzmem charakteryzują się trudnościami w zakresie: KOMUNIKOWANIA SIĘ (np. zakłócenia w rozwoju mowy, słabe wykorzystanie komunikacji niewerbalnej), INTERAKCJI SPOŁECZNYCH (np. zachowania społecznie nieakceptowalne , ograniczenia w umiejętności odczytywania wskazówek społecznych), posiadają OGRANICZONE WZORCE ZACHOWAŃ, AKTYWNOŚCI, ZAINTERESOWAŃ (np. preferowanie schematów, trudności w akceptacji zmian, nietypowe zainteresowania i preferencje)
W ramach projektu „Każdy inny – wszyscy równi” nasza szkoła obchodziła Światowy Dzień Świadomości Autyzmu 4 kwietnia. Uczniowie solidaryzowali się z osobami w spektrum autyzmu poprzez założenie niebieskich ubrań tego dnia. Najmłodsi uczniowie rysowali emocje na niebieskich balonach, uczestniczyli w pogadance o autyzmie, tworzyli piękne prace plastyczne nawiązujące do tego dnia. Tematyka autyzmu była poruszana na wielu lekcjach. Przerwa o godzinie 10.35 do 10.45 była tzw. „cichą przerwą”. Osoby ze spektrum autyzmu inaczej odbierają wszelkiego rodzaju bodźce. Często nawet kilkunastominutowe przebywanie w głośnym miejscu powoduje u nich zmęczenie i rozdrażnienie. Akcja ta miała zwiększyć komfort uczniów z zaburzeniami spektrum autyzmu oraz nadwrażliwością sensoryczną i uwrażliwić na potrzeby innych osób. Ciszy na przerwach pilnowała „królowa ciszy”, rozdając przy tym uczniów popularne sentencje na temat ciszy, milczenia. Uczennice klasy 6 b włączyły się w poularyzację wiedzy na temat autyzmu wśród mieszkańców Warki poprzez wręczanie im ulotek informujących o spektrum autyzmu.
Podjęte aktywności dały możliwość zetknięcia się z trudnościami, jakich doświadczają na co dzień osoby z autyzmem. W ten sposób uczniowie naszej szkoły zdobywali wiedzę na ten temat, a także dostrzegali specyficzne potrzeby i uczyli się wspierać swoich rówieśników w środowisku szkolnym. Rozbudzanie empatii jest bardzo ważne, ponieważ sprzyja integracji i budowaniu prawidłowych relacji. Niech osoby te wiedzą, że je wspieramy, wierzymy w nie i w pełni akceptujemy. Bo pamiętajmy „Każdy inny, wszyscy równi”!
Podjęte aktywności dały możliwość zetknięcia się z trudnościami, jakich doświadczają na co dzień osoby z autyzmem. W ten sposób uczniowie naszej szkoły zdobywali wiedzę na ten temat, a także dostrzegali specyficzne potrzeby i uczyli się wspierać swoich rówieśników w środowisku szkolnym. Rozbudzanie empatii jest bardzo ważne, ponieważ sprzyja integracji i budowaniu prawidłowych relacji. Niech osoby te wiedzą, że je wspieramy, wierzymy w nie i w pełni akceptujemy. Bo pamiętajmy „Każdy inny, wszyscy równi”!