ŚWIATOWY DZIEŃ ZESPOŁU DOWNA

W ramach projektu „Każdy inny – wszyscy równi” PSP nr 2 w Warce włączyła się 21 marca 2024 r. w obchody Światowego Dnia Zespołu Downa. Ta data nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i nawiązuje do obecności u osób z zespołem Downa dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów.

            To święto zostało ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. Od 2012 roku organizowane jest pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), w celu zwiększenia świadomości społecznej na temat zespołu Downa oraz promowania integracji i równości wszystkich ludzi.  W tym dniu wszyscy okazujemy naszą solidarność z osobami z trisomią 21 ( jest to oficjalna nazwa medyczna Zespołu Downa).

            Światowy Dzień Zespołu Downa nazywany jest również Dniem Kolorowej Skarpetki. Kolorowe skarpetki nie do pary są symbolem niedopasowania społecznego i genotypowego, z jakim borykają się osoby z trisomią 21 chromosomu.

Uczniowie  PSP nr 2 włączyli się w akcję społeczną pokazującą akceptację i zrozumienie, zakładając tego dnia wielobarwne, niedopasowane skarpetki jako wyraz solidarności z osobami z dodatkowym chromosomem. Drobne gesty mają znaczenie, mogą przysłużyć się niwelowaniu barier i przezwyciężaniu krzywdzących stereotypów. Dzieci mogły się zapoznać z gazetką przybliżającą funkcjonowanie osób z  Zespołem Downa. Na wielu lekcjach był poruszany temat osób z trisomią 21. Uczniowie chętnie bawili się w rozwiązywanie zagadek związanych z kolorowymi skarpetkami. Najmłodsi ozdabiali kolorowanki ze skarpetkami, rozmawiali na ten temat, oglądali film edukacyjny o osobach z taką niepełnosprawnością, poznali sylwetki słynnych osób z trisomią 21. Uczniowie klasy 2 c wykonali zabawne „Chromosomniaki” – zabawki sensoryczne z kolorowych skarpetek.

Autor: Monika Sobota

            Uczniowie  PSP nr 2 włączyli się w akcję społeczną pokazującą akceptację                        i zrozumienie, zakładając tego dnia wielobarwne, niedopasowane skarpetki jako wyraz solidarności z osobami z dodatkowym chromosomem. Drobne gesty mają znaczenie, mogą przysłużyć się niwelowaniu barier i przezwyciężaniu krzywdzących stereotypów. Dzieci mogły się zapoznać z gazetką przybliżającą funkcjonowanie osób z  Zespołem Downa. Na wielu lekcjach był poruszany temat osób z trisomią 21. Uczniowie chętnie bawili się w rozwiązywanie zagadek związanych z kolorowymi skarpetkami. Najmłodsi ozdabiali kolorowanki ze skarpetkami, rozmawiali na ten temat, oglądali film edukacyjny o osobach z taką niepełnosprawnością, poznali sylwetki słynnych osób z trisomią 21. Uczniowie klasy 2 c wykonali zabawne „Chromosomniaki” – zabawki sensoryczne z kolorowych skarpetek.

Udostępnij

Facebook
Twitter
Email
Wydrukuj

Pozostałe aktualności

Skip to content