ŚWIATOWY DZIEŃ BRAILLE’A

W ramach projektu „Każdy inny – wszyscy równi” nasza szkoła włączyła się w obchody Światowego Dnia Braille’a. 4 stycznia 1809 roku urodził się Louis Braille – twórca alfabetu dla osób niewidomych. Corocznie w dniu jego urodzin obchodzimy Światowy Dzień Braille’a.

              Braille stracił wzroku na skutek wypadku w warsztacie jego ojca, jakiego doznał w wieku 3 lat. Wskutek infekcji stracił wzrok w obojgu oczu. Otoczony wielką troską przez rodzinę, brał udział w normalnych czynnościach życiowych. W domu uczył się alfabetu, dotykając kształtu liter utworzonych z wbitych w deskę gwoździ. Uczęszczał do wiejskiej szkoły, a w wieku 10 lat podjął naukę w paryskiej szkole dla osób niewidomych. Był zdolnym uczniem i po zakończeniu nauki podjął pracę w swojej szkole. Braille był utalentowanym muzykiem i grał na wiolonczeli oraz na organach. Wynalazł też formę zapisu muzycznego dla osób z zaburzeniami wzroku. Braille zmarł w wieku 43 lat na gruźlicę. 

      Braille uczył się z książek z zapisanych wypukłym pismem, co było jednak żmudne  i nieefektywne. Pragnąc otworzyć sobie i innym osobom niewidomym dostęp do informacji, zaczął pracować nad swoim własnym systemem pisma. Braille oparł swój alfabet na systemie zapisu dotykowego wynalezionym przez Charlsa Barbiera, który miał służyć żołnierzom do czytania wiadomości w ciemności. Alfabet Braille’a jest formą alfabetu umożliwiająca czytanie za pomocą zmysłu dotyku. System ten oparty jest na tzw. znakach tworzących – 6 wypukłych punktach, ułożonych w dwóch kolumnach po 3 punkty każda. Różne kombinacje punktów znaku tworzącego dają łącznie możliwość zapisania 63 różnych znaków. Alfabet ten jest używany we wszystkich językach świata. W brajlu można zapisać wszystko – istnieje także kilka uzupełniających systemów zapisu brajlowskiego – notacje: muzyczna, matematyczna, chemiczna, fizyczna.

Światowy Dzień Braille’a ma na celu uświadomienie znaczenia alfabetu Braille’a jako środka komunikacji umożliwiającego pełną realizację praw człowieka osobom niewidomym i niedowidzącym. Uczniowie najmłodszych klas mieli okazję porozmawiać na temat niepełnosprawności i problemów, z jakimi w życiu codziennym mogą borykać się osoby niepełnosprawne – szczególnie niewidome i słabowidzące. Zapoznali się z sylwetką twórcy alfabetu dla niewidomych i poznali jego dzieło. Mieli okazję zakodować swoje imię alfabetem Braille’a i spróbować swoich sił w pokonywaniu przeszkód z zamkniętymi oczami oraz w okularach, które sprawiają, że świat jest postrzegany do góry nogami.

Autor: Monika Sobota

             

Udostępnij

Facebook
Twitter
Email
Wydrukuj
Skip to content